Witamina E dla palaczy. Zadba o młodość i energię.

Antyoksydanty w naszym organizmie zapewniają długowieczność i chronią przed wieloma chorobami. Główny antyoksydant żywieniowy to witamina E.

 

 

Takie właściwości wykazuje także znana i doceniana witamina E, dlatego nazywana jest witaminą młodości i znajduje liczne zastosowania w kosmetologii. Takie zastosowanie wynika z faktu, że witamina E jest źródłem elektronów potrzebnych do redukcji nadtlenoazotyn wytwarzanych w procesach starzenia.

Nie bez znaczenia jest również dla zwłaszcza męskich organów płciowych, dlatego możemy spotkać się też z określeniem witamina płodności.

Witamina E występuje w różnych 8 wersjach w zależności od układu atomów i wiązań pomiędzy nimi. Jej pozytywny wpływ na organizm jest zauważalny już na poziomie komórkowym.

 

Witamina E u palaczy ma istotne znaczenie ochronne.

 

Wzmacnia delikatne błony komórek, zwłaszcza delikatnych erytrocytów – czerwonych komórek krwi, przenoszących tlen i dwutlenek węgla, które u palaczy są narażone na szkodliwe działanie wielu substancji i blokowanie ich funkcji.

 

Korzystnie także wpływa przy leczeniu różnych zaburzeń pracy mięśni, miażdżycy, chorób serca. Badania naukowe wskazują, że zmniejsza ryzyko ponownego zawału serca u osób które przebyły taki zawał w przeszłości.

Właściwe stężenie tej witaminy jest bardzo istotne dla funkcjonowania systemu immunologicznego, który jak wiemy odpowiada za obronę naszego organizmu przed chorobami, wirusami, bakteriami i infekcjami. Jako główny antyoksydant skutecznie chroni przed wolnymi rodnikami, a więc związkami, które powodują wiele niekorzystnych zmian i uszkodzeń, mogących zwiększać ryzyko wystąpienia nowotworów.

 

Uznawana jest za główny antyoksydant żywieniowy.

 

W codziennej diecie możemy spotkać jej duże ilości zwłaszcza w orzechach, zielonych warzywach, olejach roślinnych, jajach, marchwi, kiełkach pszenicy a także w mleku.

Wraz z wiekiem jej stężenie w naszych organizmach spada. Dlatego dobowe zapotrzebowanie u osób starszych na witaminę E wynosi nawet 50 mg, przy czym u osób młodych to jedynie 6 mg.

 

Polacy przyjmują zalecaną ilość witaminy E z jednym wyjątkiem.

 

Według badań opublikowanych w 2005 roku Polacy z reguły przyjmują zalecaną dawkę witaminy E w pokarmie. Wysoki poziom przyjmowanej witaminy E w diecie wykazano zwłaszcza w województwach opolskim i lubelskim. Niedobory witaminy E w dziennej racji pokarmowej wykazano u kobiet mieszkających w województwie mazowieckim.

 

Jeśli zależny nam na młodym wyglądzie wraz z upływem czasu należy wybierać produkty spożywcze będące jej bogatym źródłem. Co ciekawe witamina E kiedy zostanie już wykorzystana w unieszkodliwieniu rodników lipidowych może zostać odtworzona przy udziale witaminy C. Dlatego właściwe komponowanie diety i posiłków jest bardzo istotne ze względu na zwiększenie pozytywnego działania witamin.

 

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz