Rzeżucha w zdrowej diecie: dlaczego warto po nią sięgać?

 

Ta niepozorna roślina, pochodząca z Azji, Pakistanu, Etiopii i Egiptu, kojarzona głównie z okresem Wielkanocy może się dla każdego z nas stać cennym wsparciem w walce o zdrowie, a dieta z jej udziałem nabierze wyjątkowego charakteru. Rzeżucha, a właściwie pieprzyca siewna może nas zaskoczyć swymi właściwościami, a włączenie jej do menu z pewnością przyniesie nam wiele korzyści. Co warto wiedzieć na jej temat?

 

Rzeżucha: bogactwo witamin i minerałów

 

Niepozorna rzeżucha to moc witamin i minerałów, które dla naszego organizmu są niezwykle ważnymi składnikami zdrowej diety. W roślinie tej znajdziemy witaminy z grupy A, B i PP, ważnym składnikiem jest tu również witamina K. Po rzeżuchę warto też sięgać ze względu na fakt, iż jest ona rewelacyjnym źródłem witaminy C – substancji pomagającej nam w walce z wolnymi rodnikami oraz mającej wyjątkowo dobry wpływ na nasz układ immunologiczny.

Rzeżucha jest jednocześnie rewelacyjnym źródłem wapnia, jodu i chromu, a dieta z jej dodatkiem może nam pomóc m. in. w walce ze zbyt wysokim stężeniem złego cholesterolu. Rzeżucha, będąca tak cennym źródłem witamin i minerałów, ma bardzo dobry wpływ na nasz organizm.

Na co mogą liczyć jej sympatycy? Na lepszy wygląd i na lepszą formę. Wiadomo już, że dieta uwzględniająca obecność tej rośliny to nie tylko mniej problemów z cukrem i cholesterolem, ale i zdrowszy wygląd. Rzeżucha sprawia, że nasza skóra nabiera zdrowego kolorytu, zmniejszają się też nasze problemy związane z wypadaniem włosów.

 

Jak jeść rzeżuchę?

 

Skoro znamy już wartość odżywczą rzeżuchy, musimy odpowiedzieć sobie na kolejne pytanie – w jaki sposób można włączyć tę niezwykłą roślinę do swej diety? Na szczęście dziś znane są liczne przepisy na proste przysmaki, w których rzeżucha pojawia się jako wspaniały dodatek.

Rzeżucha rewelacyjnie sprawdza się jako dodatek to tradycyjnych kanapek, nie brak też przepisów na sałatki i koktajle, w których roślina ta zajmuje bardzo ważne miejsce. Jej pikantny smak oraz charakterystyczny zapach sprawiają, że proste potrawy z takim dodatkiem całkowicie zmieniają swój charakter, stając się niezwykłym składnikiem naszej diety – oryginalnej i przede wszystkim zdrowej.

 

Proste dodatki mogą sprawić, że nasza dieta nabierze wyjątkowego charakteru. Tak jest m. in. w przypadku rzeżuchy – rośliny, której dodatek w wielu tradycyjnych potrawach uwzględniają te przepisy, które powstają z myślą o miłośnikach zdrowego odżywiania się.

 

Skąd wziąć świeżą rzeżuchę?

 

W sklepach ogrodniczych, ze zdrową żywnością lub supermarketach bez większego problemu kupimy nasiona rzeżuchy. W domowych warunkach najlepiej siać ją na talerzu, pokrytym zmoczoną watą. Po kilku dniach osiągnie około 5-6 cm i wtedy nadaje się do jedzenia. Najszybciej wyrasta w miejscach ciepłych i nasłonecznionych. Ważne jest, aby uniknąć wysuszenia podłoża na którym rzeżuchę wysiewamy, więc codzienne podlewanie jest niezbędne. W okresie zimowym tak przygotowany talerz najlepiej postawić na kaloryferze w okolicach okna, wysoka temperatura przyspieszy jej wzrost. W okresie letnim najlepszym miejscem będzie parapet.

 

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz