Jarmuż – chroni przed rakiem i anemią

 

Jarmuż – roślina warzywna używana najczęściej do dekoracji potraw. Warzywo o interesujących pierzastych zielonych lub zielono-fioletowych liściach, w których mieszczą się cenne składniki. Roślina wywodzi się od dzikiej kapusty, uprawiana i doceniana była już w średniowieczu. Do Polski trafiła w XIV wieku.

 

Jarmuż – właściwości

 

Roślina mieści w swoim składzie nieocenione składniki pokarmowe – jest źródłem błonnika i witamin: A, witamin z grupy B, E, K. oraz beta-karotenu i chlorofilu. Jarmuż jest warzywem z rodziny kapustowatych i podobnie jak one zawiera sulforafan – związek wykazujący właściwości przeciwnowotworowe.

Warzywo zawiera cenne składniki mineralne: żelazo, wapń, magnez, fosfor, potas i sód, najwięcej wartości odżywczych znajduje się w młodych niepoddanych obróbce liściach jarmużu. Roślina ma właściwości przeciwzapalne i antynowotworowe. Wysoka zawartość żelaza chroni przed anemią.

Jarmuż ma w swoim składzie silne antyoksydanty takie jak luteina, zeaksantyna, β-karoten, które wspierają mechanizmy obronne komórek i zapobiegają licznym dolegliwościom zdrowotnym, w tym zmianom prowadzącym do powstania nowotworów.

 

 

Zastosowanie kulinarne

 

Warzywo niepoddawane obróbkom cieplnym spożywane na surowo zachowuje najwięcej wartości odżywczych. Jarmuż dobrze komponuje się z innymi warzywami np. pomidorami, cebulą papryką – sałatki z dodatkiem tego warzywa są zdrowe i mają oryginalny lekko pikantny smak.

Warzywo podane z sosem np. czosnkowym może stanowić atrakcyjną przystawkę np. do ryby i innych owoców morza. Jarmuż może stanowić ozdobę i urozmaicenie dań mięsnych m. in. steku, karkówki, żeberek podany z grzybami i dresingiem vinaigrette wzbogaci i urozmaici smak mięsa.

Roślina stanowi doskonałą i zdrową bazę do zielonych koktajli – zmiksowany z jabłkiem i bananem uzupełniony wodą lub mlekiem stanowi pożywny i zdrowy napój. Jarmuż może być łączony zarówno z owocami, jak i warzywami np. ogórkiem, pomidorem szpinakiem itp.

 

 

Wyrazisty lekko ostry smak rośliny zaostrzy apetyt i dostarczy cennych składników odżywczych. Soki i koktajle z dodatkiem jarmużu są bardzo zdrowe i pomocne przy leczeniu różnego rodzaju problemów zdrowotnych m. in. anemii, problemów z układem pokarmowym i wrzodami żołądka.

Jarmuż może być dodawany do dań z makaronem, zapiekanek – blanszowany może być podawany do obiadu podobnie jak szpinak. Warzywo może być wykorzystane w zupie jako dodatek lub stanowić jej główny składnik – zupa krem z jarmużu podana z groszkiem ptysiowym może stanowić miłe urozmaicenie podczas spożywania obiadu lub kolacji.

Farsz z jarmużu to idealne nadzienie do zdrowych naleśników i pierogów, podany w cieście francuskim z serem feta stanowi smaczną i szybką potrawę.

 

 

Jarmuż to warzywo, które daje wiele możliwości kulinarnych i stanowi cenne źródło składników odżywczych. Z uwagi na swoje lecznicze i prozdrowotne działanie powinno znaleźć zastosowanie w każdej kuchni – sałatki, soki, koktajle i dania z jarmużem dostarczą naszemu organizmowi cennych witamin oraz pozwolą odkryć nowe nieznane smaki.

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz